راهنمای خرید تابلو فرش

راهنمای خرید تابلو فرش

به فرش‌هایی که در اندازه‌هایی کوچک بافته، قاب شده و به دیوار آویخته می‌شوند تابلو فرش می‌گویند. این فرش‌ها که در قدیم فقط به صورت دستبافت موجود بوده‌اند، معمولا کاربرد تزیینی داشته و برای دکوراسیون داخلی منازل استفاده می شوند. با اینکه تابلو فرش‌های دستبافت ظرافت، زیبایی و اصالت خاصی دارند ولی به دلیل قیمت بالای آن‌ها افراد زیادی از تابلو فرش‌های ماشینی برای زیبایی منازلشان استفاده می‌کنند. طرح‌هایی نظیر مناظر طبیعی، تصاویر حیوانات، آیات قرآن و طرح‌های مینیاتوری از پرطرفدارترین طرح‌ها برای تابلو فرش‌ها می‌باشند. شهر سردرود در استان آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین قطب‌های بافت تابلو فرش در جهان محسوب می شود و حدود 80 درصد از مردم این شهر به طرق مختلف از این هنر کسب درآمد می‌کنند. 

تقارن طرح

معمولا تابلو فرش‌های دستبافت یک طرح کلی و یا حتی داستانی را بیان می‌کنند و تقارنی در طرح آن دیده نمی‌شود درحالیکه در مدل‌های ماشینی، تقارن طرح را به سادگی می توان در نقشه تشخیص داد.

بررسی پشت فرش

مدل‌های دستبافت را می‌توان از روی نرم بودن پشت و دیده شدن نقشه پشت فرش و وجود چند گره بزرگ‌تر نسبت به سایر گره‌ها تشخیص داد در حالیکه در مدل‌های ماشینی نقشه فرش در پشت دیده نمی‌شود و گره‌ها نیز با نظم و ترتیب خاصی بافته شده‌اند.

نگاه به تار و پود فرش

در تابلو فرش‌های دستبافت ریشه‌ها جزیی از فرش بوده و به آن بافته شده است در حالیکه در تابلو فرش های ماشینی، این ریشه‌ها به فرش دوخته می‌شوند. در مدل دستبافت کوک‌های اطراف فرش نامنظم بوده و در یک خط مستقیم نیستند در حالیکه در فرش‌های ماشینی کناره‌های فرش کاملا صاف و منظم‌اند.

تفاوت قیمتی

مهم ترین نکته ای که باعث تمایز این دو مدل از هم می‌شود، تفاوت چشمگیر قیمت آن‌ها می‌باشد.

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر